KAKO SU PLANETE SUNČEVOG SISTEMA DOBILE SVOJA IMENA?

Da li ste se nekad zapitali zašto se planete zovu tako kako se zovu i ko im je dao ta imena? Za to treba da zahvalimo Rimljanima i rimskoj mitologiji po čijim bogovima je ponelo ime sedam planeta Sunčevog sistema.

solarni sistem

Rimljani su pet imena svojih bogova dodelili planetama koje su mogli da vide noću golim okom. Jupiter je, kao najveća planeta Sunčevog sistema, dobio ime po vrhovnom bogu, dok je crvenkasta boja planete Mars navela Rimljane da ovo nebesko telo nazovu po bogu rata. Merkur, koji celokupni put oko Sunca pređe za samo 88 dana, dobio je ime po bogu putovanja i glasniku bogova, a Saturn, kom je potrebno 29 godina da napravi put oko Sunca, što ga čini najsporijom planetom Sunčevog sistema, dobio je ime po rimskom bogu vremena. Za najsjajniju planetu na nebu Rimljani su sačuvali ime Venera, jer ih je podsećala na boginju ljubavi i lepote.

>>Gde počinje svemir?

>>Poslušajte kako zvuče planete

Planete Neptun i Uran otkrivene su tek nakon pronalaska teleskopa, u ranom 17. veku. Astronom Vilijam Heršel, koji je zaslužan za otkrivanje Urana, želeo je da ovoj planeti da ime Georgium Sidus (Džordžova zvezda) u čast britanskog kralja Džordža III koji je vladao u to vreme, dok su ostali astronomi predlagali da planeta ponese ime Heršel. Za ime Uran zaslužan je nemački astronom Johan Bode, koji je smatrao da planeta plave boje treba da ponese latinizovano ime grčkog boga neba, međutim ovo ime nije prihvaćeno sve do sredine 19. veka. Neptun, planetu koja je najudaljenija od Sunca, prvi put je primetio nemački astronom Johan Gotfrid Gale 1846. godine, koristeći matematičke proračune francuskog i britanskog astronoma Irbena Leverijea i Džona Kuča Adamsa. Bilo je nekih rasprava o tome da planeta dobije ime po Leverijeu, ali je ipak, zbog svoje jarko plave boje, ponela ime rimskog boga mora.

>>Osam činjenica o Isaku Njutnu

>>16 zabavnih činjenica o astronautima

>>Pogledajte kako se održava lična higijena na nultoj gravitaciji

Pluton, koji je klasifikovan kao planeta 1930. godine, dobio je ime po rimskom bogu podzemlja, zahvaljujući predlogu Venecije Burni, jedanaestogodišnje devojčice iz Engleske. Nažalost, Plutonu je ova nebeska čast oduzeta 2006. godine kad mu je status promenjen u patuljastu planetu. Što se tiče Zemlje, to je jedina planeta Sunčevog sistema koja nije dobila ime po nekom bogu, već je nazvana po zemlji, tlu po kom hodamo.